Synnytyksestä palautuminen – Wild Nutrition Finland
Synnytyksestä palautuminen
 
 
 

Synnytyksestä palautuminen

 
 

Raskausaikana on tärkeää pitää huolta itsestään, keskittyä omiin tarpeisiin optimaalisen ravinnon sekä levon avulla ja nauttia elämästä hieman lempeämmin. Nämä tarpeet eivät muutu vauvan syntymän jälkeen – siksi synnytyksen jälkeistä aikaa kutsutaan lapsivuodeajaksi.

Jos imetät, terveellinen ruokavalio on ehdottoman tärkeä maidontuotannon edistämiseksi sekä vauvan kasvun tukemiseksi. Jos päätät olla imettämättä tai jos se ei ole mahdollista, ruokavalio on edelleen aivan yhtä tärkeä synnytyksestä palautumiseen ja huonosti nukutuista öistä selviytymiseen. Hyvä ruokavalio auttaa palauttamaan hormonaalisen tasapainon raskauden jälkeen ja täydentää ravintoainevarastoja.

Perinteisissä kulttuureissa tuoreita äitejä ravitaan ja ruokitaan vähintään kahden ensimmäisen viikon ajan synnytyksen jälkeen. Heille valmistetaan ravinteikkaita aterioita, kuten luulientä ja ruokia, joissa on paljon rasvaliukoisia vitamiineja, kuten A- ja E-vitamiineja (hyviä esimerkkejä ovat avocado ja bataatti), joita tarvitaan palautumiseen. Luuliemi sisältää paljon proteiinia, elektrolyyttejä ja kollageenia, jotka edistävät paranemista. Luuliemessä on myös paljon koliinia, joka tukee maidontuotantoa.

Palautumista tukee myös runsaasti mineraaleja, kuten rautaa ja kalsiumia sisältävät elintarvikkeet – hyviä lähteitä ovat vihreät lehtivihannekset, kaura, hirssi ja palkokasvit. Mausteet, kuten inkivääri ja kurkuma tukevat immuunijärjestelmää synnytyksen jälkeen ja nopeuttavat leikkausarven parantumista. Mantelit ja seesaminsiemenet sisältävät runsaasti mineraaleja ja proteiniia.

Monet naiset kokevat synnytyksen jälkeen, että suolisto ei enää toimi entiseen tapaan, ja saattavat kärsiä ummetuksesta. Edellä mainituista elintarvikkeista saa kuitua, joka estää ummetusta, mutta voit harkita myös probioottivalmisteen käyttöä.

Muutamia tapoja edistää synnytyksestä palautumista:

Rauta

Viimeisen raskauskolmanneksen aikana vauvasi hamstraa rautavarastosi tyhjiksi valmistautuessaan syntymään happipitoiseen maailmaan. Jos olet syönyt ravitsevaa ruokaa ja laadukkaita raskausajan vitamiineja, rautatasosi ovat todennäköisesti hyvällä mallilla (paitsi jos kärsit tietämättäsi raudanpuutteesta jo ennen raskautta).

Synnytyksessä verta saatetaan kuitenkin menettää reilusti, joten voi olla aiheellista täydentää rautavarastoja. Muista syödä päivittäin runsaasti rautapitoisia ruokia, kuten pinaattia, punaista lihaa ja linssejä, sekä C-vitamiinipitoisia ruokia, jotka edistävät raudan imeytymistä ja haavan paranemista synnytyksen jälkeen.

Raudan imeytymiseen vaikuttaa myös hyvien bakteerien määrä kehossa, joten ruokavalioon kannattaa lisätä probioottisia ruokia tai hyvälaatuinen probioottivalmiste. Hyvien probioottien tarve korostuu, mikäli synnytyksen aikana otit epiduraalin, käytit antibiootteja tai tulehduskipulääkkeitä tai olit nukutettuna.

E-vitamiini

E-vitamiinin on osoitettu tukevan haavan paranemista ja sitä käytetään myös edistämään hormonaalista tasapainoa. Synnytyksen jälkeisinä viikkoina käydään läpi huomattavia hormonaalisia muutoksia, ja E-vitamiinipitoisten ruokien syöminen voi auttaa löytämään tasapainon. Runsaasti E-vitamiinia sisältäviä elintarvikkeita ovat auringonkukansiemenet, vehnänalkiot ja avokado. Voit myös sivellä E-vitamiiniöljyä suoraan haavaan nopeuttaaksesi arven paranemista. Ruusuöljyllä on samankaltaisia ominaisuuksia ja se on lisäksi emotionaalisesti mieltä tukeva öljy – voit lisätä sitä kylpyveteen tai diffuuseriin.

Sinkki

Sinkkiä tarvitaan immuunijärjestelmän tukemiseen ja synnytyksestä palautumiseen. Se tukee myös hormonien tuotantoa. Sinkki saattaa myös lievittää synnytyksen jälkeistä masennusta. Lisää ruokavalioosi runsaasti sinkkipitoisia ruokia, kuten pähkinöitä, lammasta ja täysjyvävalmisteita.

Vesi

Nesteytys on tärkeää. Jos et imetä, sinun tulee juoda kuusi isoa lasillista vettä päivässä (osa voi olla yrttiteetä, mutta ei kofeiinipitoista teetä tai kahvia, sillä ne ovat diureetteja). Jos imetät, sinun tulee juoda vielä enemmän – kuuntele kehoasi. Normaalia runsaampi hikoilu on yleistä synnytyksen jälkeen, etenkin öisin. Tämä on täysin luonnollista, se on kehon tapa palauttaa tasapaino. Varmista kuitenkin, että saat tarpeeksi nesteitä sekä magnesiumia, joko lisäämällä lehtivihreitä ja siemeniä ruokavalioon tai valitsemalla laadukkaan magnesium valmisteen. 

Syö hyvin 

Hitaasti ja tietoisesti syöminen pienen vauvan kanssa voi olla hankalaa, joten yritä syödä silloin, kun vauvasi nukkuu, vaikka se ei tapahtuisikaan normaaleihin ruoka-aikoihin. Hyvin syöminen on tärkeämpää kuin siisti koti. 

Pidä asiat yksinkertaisena – tässä vaiheessa voit hyödyntää kaiken helpon kuivaruoan kaapista ja ystävien sekä sukulaisten tuomat ruoat. Jos synnytit talvikuukausien aikana, vältä syömästä kylmiä ruokia ja hemmottele itseäsi lämmittävillä muhennoksilla, laatikoilla ja keitoilla. Lämpimät, hitaasti kypsytetyt ruoat ovat erittäin ravitsevia suolistolle ja immuunijärjestelmälle. Tämän tyyppiset ateriat tukevat myös emotionaalista ja henkistä hyvinvointia synnytyksen jälkeen.

 

Kirjoittanut,

Henrietta Norton 

Diplomi ravintoterapeutti (BSc Dip NT), Wild Nutrition sarjan perustaja 

 

Lue lisää: