Ravitsemus ennen raskautta, raskauden aikana ja sen jälkeen – Wild Nutrition Finland
Ravitsemus ennen raskautta, raskauden aikana ja sen jälkeen
 
 
 

Ravitsemus ennen raskautta, raskauden aikana ja sen jälkeen

 
 

Vauvasi elämän kehitys alkaa hedelmöityksestä. Vauvasi vaaliminen alkaa tästä päivästä lähtien. Se on elämää mullistava ja joskus pelottavakin vastuu. Ensimmäinen kasvatusvastuu on sikiön kasvattaminen terveeksi vastasyntyneeksi vauvaksi. Tämä on kehollesi erittäin voimakas ja vaativa ajanjakso, joten muistathan ravita kehoasi oikeanlaisella polttoaineella. 

Tutkimukset ovat osoittaneet, että ravitsemuksen laatu ennen näitä odotusajan yhdeksää kuukautta ja niiden aikana tuovat mukanaan elinikäisiä vaikutuksia. Oikeanlainen ravitsemus voi parantaa vauvasi vastustuskykyä infektioille ja rappeuttaville sairauksille myöhemmin. Hyvällä ruokavaliolla raskauden aikana ei pidetä huolta vain tulevasta vauvan, vaan myös hänen tulevista mahdollisista lapsistaan. 

B-vitamiiniryhmä, erityisesti B12, biotiini ja koliini, ovat erityisen tärkeitä vauvasi aivojen kehitykselle. Näille vitamiineille näyttäisi olevan erityistarve aina kolmannesta raskausviikosta lähtien. Mikäli imetät, niin huolehdi näiden vitamiinien saannista kolmen kuukauden ajan synnytyksen jälkeen. Koliinin on myös osoitettu suojaavan syntymättömää vauvaa kroonisesta stressiin liittyvästä sairaudesta myöhemmässä elämässä. 

Vastaanottotyössäni olen huomannut, että joillakin naisilla on ollut hyvin niukasti ravinteita kehossa. He ovat jopa onnistuneet sinnittelemään näillä varastoilla läpi elämänsä, mutta raskauden aikaan nämä varastot eivät yksinkertaisesti riitä enää hänelle sekä kasvavalla sikiölle. Seurauksena on usein väsymystä raskauden aikana, ei-toivottuja raskauden oireita, kuten ruuansulatuksesta johtuvia ongelmia tai he sairastuvat helposti flunssaan. 

Mikäli noudatat kasvisruokavaliosta tai vegaanista ruokavaliota tai koet voimakasta aamupahoinvointi, sinun on voi olla vielä haastavampaa saada kaikki tarvitsemasi ravintoaineet raskauden aikana.

Olen kokenut tämän kaiken itse ensimmäisen raskauteni aikana. Aamupahoinvointi hallitsi raskauteni alkuviikkoja ensimmäisen lapseni kanssa. Tuolloin ravintolisät olivat entistä tärkeämpiä hyvinvoinnilleni. 

Kaikki ravintolisät eivät ole keskenään samanlaisia 

Ihanteellisessa maailmassa sinun ja vauvasi ravintotarpeet tyydyttyvät täydellisesti syömällä oikeita makro- ja mikroravinteita. Tämä ideaali ei kuitenkaan aina täyty kiireisten elämäntapojen ja valmisruokien täyttämässä maailmassa. Lisäravinteiden ottamista suositellaan nyt kaikille odottaville äideille, eikä sitä enää pidetä vain huonon ruokavalion indikaattorina. Multivitamiinin ja kivennäisaineen käytön raskauden aikana on osoitettu vähentävän sekä äidin että vauvan solujen yleistä kulumista. Sen lisäksi niiden on havaittu vähentävän pre-eklampsian (raskausmyrkytys) riskiä, niiden raskaana olevien naisten kohdalla, jotka luokitellaan ylipainoisiksi tai liikalihaviksi (BMI yli 25).

Lisäravinteiden laatu ja tehokkuus vaihtelevat. Siksi on tärkeää valita ne viisaasti. Aivan kuten valitsisit vauvallesi terveellisiä aitoa ruokia, einesruoan sijaan. Uskon ehdottomasti, että äitien tulisi ravita itseään sekä vauvaansa luonnillisilla ravintolisillä eikä vastaavilla synteettisillä ravintolisillä.  

Enemmän kuin ravintolisä 

Olen syvästi kiintynyt Food-Grown® -raskausajan tuotevalikoimaamme. En pelkästään siksi, että tutkimukset korostavat entisestään äidin ravitsemustilan vaikutusta äidin ja vauvan terveyteen tai siksi, että luonnollisten  Food-Grown®-ravintolisien on huomattu olevan lähimpänä aitoa ruokaa. Vaan myös omien kokemusten pohjalta, sillä olen saanut kokea kolme raskautta ja äitiyden.   

Tiedän hyvin miten voimakas kokemus raskaus on, niin fyysisen kuin henkisenkin kasvun osin. Sama kasvun tie jatkuu myös synnytyksen jälkeen.Toivon syvästi, että ravintolisämme tukevat ja ravitsevat jokaista raskautta.  

Vinkkejä oikeanlaisen ravintolisän löytämiseen 

  • Valitse sellainen ravintolisä, joka on suunniteltu juuri raskauden ajalle
  • Valitse sellainen ravintolisä, jonka raaka-aineet ovat mahdollisimman luonnollisessa muodossa. 
  • Valitse sellainen ravintolisä, jossa on mahdollisimman täyte- ja sidosaineita. Lue tuotteen raaka-ainelista mahdollisten lisättyjen täyte- ja sidosaineiden varalta. Näitä aineita tuotteisiin niiden sitomiseksi tableteiksi tai kapseleiksi. Näihin kuuluvat mm. paakkuuntumisenestoaineet, kuten magnesiumstearaatti, piidioksidi, perunan maltodekstriini, sakkaroosi, akaasiakumi, mikrokiteinen selluloosa, maissitärkkelys ja jopa talkki
  • Älä pelkää kysyä yritykseltä lisätietoja valmistusprosessista ja tuotteessa käytettyjen raaka-aineiden yksityiskohdista. 
  • Älä anna pelkän hinnan johdattaa ostopäätöstäsi. Halvat lisäravinteet sisältävät usein halpoja ei-toivottuja aineosia.

Kirjoittanut,

Henrietta Norton 

Diplomi ravintoterapeutti (BSc Dip NT), Wild Nutrition sarjan perustaja