Luonnollisia keinoja PMS:n hoitoon – Wild Nutrition Finland
Luonnollisia keinoja PMS:n hoitoon
 
 
 

Luonnollisia keinoja PMS:n hoitoon

 
 

Lähes kaksi viidestä 14-50 vuotiaasta naisesta kokee joitakin premenstruaalioireyhtymän (PMS) oireita ja kymmenellä prosentilla näistä naisista on niin vakavia oireita, että ne häiritsevät normaalia elämää huomattavasti.

PMS tarkoittaa kuukautiskiertoon liittyviä fyysisiä ja emotionaalisia oireita. Lisääntymishormonien ja välittäjäaineiden uskotaan olevan keskeisessä roolissa PMS:n kehittymisessä, joka koetaan yleensä 5-10 päivää ennen kuukautisten alkua.

Useimmille naisille PMS on subjektiivinen kokemus, joka aiheuttaa ärsyttäviä ja ikäviä oireita, jotka ovat kuitenkin siedettäviä ja hallittavissa. Joillekin naisille PMS on kuitenkin heikentävä tila, joka tekee heistä oireiden vuoksi lähes toimintakyvyttömiä. Ravitsemuksellisissa kirjoissa PMS jaetaan neljään kategoriaan:

  1. PMS-A (anxiety, eli ahdistuneisuus), yleisin PMS-tyyppi. Oireita ovat ahdistus, ärtyneisyys, hermostuneisuus ja jännittyneisyys. Kohonnut estrogeeni ja matala progesteroni liittyvät tähän PMS tyyppiin.
  2. PMS-C (cravings, eli herkuttelun himo) tyypille ominaista on ruokahalun lisääntyminen, hiilihydraattien himo ja verensokerin heilahtelu. Sokerilla herkuttelu johtaa väsymykseen, päässärkyihin, sydämentykytykseen, huimaukseen tai jopa pyörtymiseen. Tämän tyyppiset PMS oireet johtuvat rasvahappojen ja verensokerin epätasapainosta, tarkemmin sanottuna matalista magnesiumtasoista.
  3. PMS-D (depression, eli masennus) on oireista vähiten yleinen, mutta vakavin ilmentymä. Oireita ovat masennus, itkuisuus, sekavuus, unettomuus ja vetäytyminen. Alhainen estrogeeni, korkea progesteroni ja DHEA sekä epätasapaino välittäjäaineen serotoniinissa liittyvät tähän PMS tyyppiin.
  4. PMS-H (hyperhydration, eli hyperhydraatio) liittyy nesteiden kertymiseen, vatsan turvotukseen, rintojen arkuuteen ja painonnousuun. Korkea stressi, ylimääräinen estrogeeni, magnesiumin puute ja vähäinen dopamiinintuotanto voivat liittyä tähän PMS tyyppiin.

Magnesium

Magnesiumilla on useita tärkeitä toimintoja kehossa, mukaan lukien hermoston tukeminen erityisesti stressin aikana. PMS:stä kärsivillä naisilla on havaittu alhaisia magnesiumtasoja. Eräässä kaksoissokkotutkimuksessa magnesiumvajeesta ja PMS oireista kärsiville naisille annettiin magnesiumia kuukautiskierron viimeisellä puoliskolla. Kahden kuukauden jälkeen hoidettavat naiset ilmoittivat merkittävästä parannuksesta erityisesti mielialaan liittyvissä kysymyksissä.

Omega-rasvahapot

Välttämättömät rasvahapot, kuten helokkiöljy ja pellavansiemenöljy, auttavat vähentämään tulehdusta prostaglandiineissa. Rasvahapot myös lisäävät prostaglandiineja, jotka lievittävät kuukautisten aikana koettuja kouristuksia, rintojen arkuutta, turvotusta ja verenhyytymistä. Omega rasvahapot voivat myös auttaa stimuloimaan pieniä määriä estrogeenia, mikä lievittää PMS oireita.

Probiootit

Laadukkaat, eläviä probiootteja sisältävät maitohappobakteerivalmisteet voivat edistää tervettä suolistoflooraa. Naisilla, joilla on todettu suoliston bakteerikannan epätasapaino eli dysbioosi, voi usein olla voimakkaita PMS-oireita. Useilla naisilla saattaa olla myös krooninen hiiva-infektio tai stressiä, tai he ovat joutuneet käyttämään monia antibioottikuureja, käyttävät kortikosteroideja tai ehkäisypillereitä, tai syövät runsaasti prosessoitua ruokaa. Lactobacillus acidophilus metabolisoi kasveissa esiintyviä fytoestrogeeneja isoflavonoideiksi, joten probioottien käytöstä saattaa olla merkittävää hyötyä suolistoflooran parantamisessa ja siten PMS oireiden hoidossa.

B6-vitamiini

Myös pyridoksiinina tunnetun B6-vitamiinin on raportoitu vähentävän PMS oireilua. Tutkimukset ovat osoittaneet PMS-oireiden (mukaan lukien kouristelut, rintojen fibrokystiset muutokset, liiallinen verenvuoto) vähentyneen jopa 70-88 prosenttia. Metyloidun B6-vitamiinin on osoitettu olevan tehokkain muoto, ja tätä muotoa löytyy ravinnosta, sekä Wild Nutritionin Food-Grown® ravintolisistä.

E-vitamiini

Kaksoissokkotutkimuksessa satunnaisesti valituilla koehenkilöillä 400IU:n päivittäisannokset E-vitamiinia paransivat merkittävästi mieliala- ja fyysisiä oireita joillakin PMS oireista kärsivillä naisilla. E-vitamiini sisältää luonnossa kahdeksan yhdistettä, joihin kuuluu neljä tokoferolia, alfa, beta, gamma ja delta. E-vitamiinin luonnollisella muodolla, d-alfa-tokoferolilla, on raportoitu olevan suurempi biologinen hyötyosuus kuin synteettisillä muodoilla.

Dong Quai

Dong Quai’ta pidetään yhtenä kiinalaisen lääketieteen tärkeimmistä lääkkeistä. Sitä on käytetty vuosisatojen ajan erilaisiin naisten vaivoihin, ja sitä pidetään rohdoksena naisille, jotka ovat väsyneitä, voimattomia tai toipumassa sairauksista. Dong Quai sisältää runsaasti fytoestrogeeneja, jotka auttavat tasapainottamaan sekä liian korkeita että liian alhaisia estrogeenitasoja. Dong Quaita käyttäneet naiset raportoivat parempia tuloksia ja vähemmän haitallisia sivuvaikutuksia, kuin reseptilääkkeitä käyttäneet.

Aromaterapia

PMS oireita voidaan lievittää käyttämällä eteerisiä öljyjä kylpyvedessä tai diffuuserissa. Käytä seuraavia öljyjä tarpeen mukaan: 

  • Clary Sage (salvia) 5 tippaa
  • Ylang Ylang 4 tippaa
  • Laventeli 3 tippaa

 Juniper (kataja) öljy saattaa tuoda helpotusta turvotukseen. Kokeile lisätä 8-10 tippaa kylpyveteen ja nauti rentouttavasta kylvystä vähintään 20 minuuttia.

Huom! Eteerisiä öljyjä ei saa käyttää raskauden tai imetyksen aikana, paitsi koulutetun aromaterapeutin tai terveydenhoidon ammattilaisen valvonnassa.

There may be method to our madness
Menstruation, just as pregnancy, is not a medical ‘condition’ but rather a natural life cycle within a woman’s life. Perhaps within our menstrual cycle lies the architecture of our emotional, physical and spiritual health and that each month we have the opportunity to connect with how we are really feeling.

 

Kirjoittanut,

Henrietta Norton 

Diplomi ravintoterapeutti (BSc Dip NT), Wild Nutrition sarjan perustaja 

 

“To see the cycle as the enemy can set you up for more suffering. But working with and within its rhythmic imperatives can be your foundational path to healing”

- Alexandra Pope ja Sjanie Wurlitzer, Wild Power

 

Lue lisää: