Kuinka hallita vaihdevuosia – Wild Nutrition Finland
Kuinka hallita vaihdevuosia
 
 
 

Kuinka hallita vaihdevuosia

 
 

Vaihdevuodet ovat luonnollinen siirtymävaihe. Tämän vaiheen aikana nainen siirtyy raskautumisen vuosista vaiheeseen, jolle ayurvedisen ja perinteisen kiinalaisen lääketieteen näkökulmien mukaan on ominaista 'sielun kehitys'. Tohtori Christiane Northrop toteaakin todella kauniisti, että "Hedelmällisyytemme lakkaa olemasta lapsen saamisesta varten. Alkaa vaihe jossa keskitytään siihe, mitä luomme itsellemme ja josta hyötyy myös ympärillämme olevat ihmiset".

Kauniista näkemyksestä huolimatta, huomasin 12-vastaanottovuoteni aikana, että suurimmalle osalle naisista vaihdevuodet ovat kaikkea muuta kuin positiivinen kokemus. Kyseessä on usein vaihe, jota dominoi ikävät oireet kuten kuumat aallot sekä ahdistus.  

Mitä tarkoitetaan vaihdevuosilla?

Vaihdevuodet (menopaussi) määritellään yleensä alkaneeksi silloin, kuin kuukautisia ei ole kuulunut yli vuoteen. Yleislääkäri voi suorittaa myös vaihdevuosien määrittelemiseksi verikokeet, joissa mitataan muutoksia hormonitasoissa. Mitattavat hormonit ovat usein estrodioli, LH ja FSH. Tämä tapahtuu yleensä 45–55-vuotiaana. Isossa-Britanniassa keski-ikä vaihdevuosien alkamiseen on 51-vuotta.

Vaihdevuodet koostuvat eri vaiheista. Ennen menopaussia vaihdevuosia kutsutaan perimenopaussiksi eli vaihdevuosien sydänaika. Naiset, jotka siirtyvät perimenopaussi vaiheeseen, voivat kokea melkein PMS-tyyppisiä oireita ennemmin kuin yleisempi menopaussi oireita. Näitä ei tule sekoittaa keskenään.  Perimenopaussin oireet voivat jatkua useamman vuoden ajan, ennen kuin täysi menopaussivaihe on saavutettu. Uskotaan, että 80 prosentilla naisista ilmenee vasomotorisia oireita tänä aikana. Vasomotorisilla oireilla viitataan usein yleisemmin tunnettuihin oireisiin kuten kuumiin aaltoihin sekä voimakkaisiin yöllisiin hikoilujaksoihin, joiden aikana naisilla voi olla nopeita kehonlämpötilan muutoksia, sydämentykytystä sekä vaihtelua lämmön ja vilunväristyksien välillä. Näiden oireiden uskotaan johtuvan hypotalamuksesta (joka kontrolloi kehon lämpötilaa), johon vaikuttaa nimenomaan muutokset estrodioli ja LH-hormonitasojen muutokset.

Naisten olisi hyvä käydä vastaanotolla heti, kun he alkavat kokea muutoksia luonnollisessa kuukautiskierrossaan. Perimenopaussi voi jatkua jonkin aikaa, mutta on tärkeää olla sekoittamatta sitä PMS-oireisiin. Vain terveysalan ammattilainen pystyy tulkitsemaan näiden kahden eron. Myös ravitsemusterapeutti voi suositella joitain hormonitasojen testauksia ohjaamalla asiakkaan lääkäriin tai yksityiseen laboratorioon. Joitakin kuukautiskierron ja oireiden muutoksia voidaan hallita paremmin luonnollisin keinoin, jos niihin vain puututaan tarpeeksi aikaisin. Hyvin usein naiset, jotka ovat hyvin väsyneitä, stressaantuneita ja ylityöllistettyjä kokevat perimenopaussi vaiheen haasteellisena. Tästä syystä muun muassa lisämunuaisten ja energiatasojen tukeminen tulisi alkaa varhain.

Mitä voit tehdä tukeaksesi tuntemuksiasi? 

On hyvä muistaa, että kyseessä ei ole sairaus vaan yksi luonnollinen vaihe osana naiseuden polkua. Tämä polku koskettaa niin mieltä, kehoa kuin henkistäkin hyvinvointia. Tukemalla oikeanlaista ravitsemusta ja henkistä hyvinvointia tämä vaihe naiseuden polusta voi olla myös positiivinen kokemus.

Hyvien elämäntapojen tukeminen

  • Myös muiden kehon toimintojen epätasapaino voi vaikuttaa vaihdevuosien oireisiin ja tuntemuksiin. Esimerkiksi toimimaton toksiinien poisto kehosta. Suosittelemmekin tukemaan kehon omaa toksiinien poistoa meidän detox-kuuria Total Cleanse Programme. 
  • Stressillä voi olla myös merkittävä negatiivinen vaikutus vaihdevuosien aikaan. Järjestä aikaa, niin että voit tehdä itsellesi mieluisia asioita ja joista sinulle tulee hyvä olo. Tai etsi vaikka jokin mukava harrastus. Teet mitä teet, mutta älä missään nimessä tunne syyllisyyttä, kun käytät aikaa itseesi. Muista, että nauru on erityisen hyvä tapa purkaa stressiä.
  • Ole tietoinen ympäristössä olevista estrogeeneista, jotka voivat toimia hormonihäiriköinä. Voit minimoida ulkoisten estregeenien määrää kokkaamalla ja kuumentamalla ruokaa vain lasisissa tai keraamisissa astioissa. Älä käytä muovisiaastioita tähän. Valitse käyttöösi metalliset pannut tai jokin muu antitoksinen materiaali. Suosi luonnonkosmetiikkaa ja luonnollisia kodin puhdistusaineita.    
  • Tupakointi voi laukaista vaihdevuodet ennenaikaisesti, joten jos tupakoit harkitse vakavissasi sen lopettamista. 
  • Pidä yllä normaalia painoa. Normaali paino auttaa vähentämään mahdollisia vaihdevuosien oireita. 

Hyvinvointia tukevat ravintolisät

Olen luonut meidän Botanical Menopause Complex hoitamaan ja tukemaan vaihdevuosia. Alkuvaiheen pehmeistä perimenopausin tuomista muutoksista aina menopaussin tuomiin muutoksiin. Tuotteessa on mukana yrttejä sekä magnesiumia, jotka kaikki auttavat ja tukevat osaltaan vaihdevuosien eri vaiheita. 

  • Dong Quai on lempeä, mutta erittäin tehokas yrtti, joka tukee estrogeenimodulaatiota. Tutkimukset ovat osoittaneet sen vähentävän kuumien aaltojen, unihäiriöiden ja väsymyksen voimakkuutta.
  • Ashwagandha on adaptogeeninen yrtti, joka auttaa kykyämme sopeutua stressiin aivolisäkkeen ja lisämunuaisten kautta. Estrogeenin tuotannon vähentyessä munasarjoista, lisämunuaiset nousevat keskeiseen rooliin sellaisen estrogeenityypin tuotannossa, joka tukee luutiheyttä ja aivojen terveyttä. KSM Ashwagandhamme on osoitettu edistävän stressihormonien, kuten kortisolin vähenemistä, normalisoivan kilpirauhashormoneja ja tukevan unenlaatua.
  • Kurkuma tukee maksassa toisen vaiheen detoksikaatiota. Vaihe on erityisen tärkeä kun halutaan tukea hormonalista aineenvaihduntaa. .

Food-Grown Magnesium tukee vaihdevuosien aikana muun muassa luuntiheyttä sekä sydänterveyttä. “Luonnollisena rauhoittavana”, magnesiumin on koettu vähentävän stressiä ja ahdistusta.

 

Kirjoittanut,

Henrietta Norton 

Diplomi ravintoterapeutti (BSc Dip NT), Wild Nutrition sarjan perustaja