Keväinen kehon puhdistus – Wild Nutrition Finland
Keväinen kehon puhdistus
 
 
 

Keväinen kehon puhdistus

 
 

Rakastan tätä vuodenaikaa, kun päivät pitenevät, narsissit puhkeavat toiveikkaasti kukkaan, ja vihreiden ravitsevien vihannesten kausi alkaa. Kevätpäiväntasaus lähestyy ja samalla uudenlaisen elämän energia syntyy. Päiväntasaus, eli hetki jolloin auringon keskipiste on tarkalleen Maan yläpuolella, aloittaa luonnollisen energian muutoksen, joka tuo mukanaan uutta elämää ja mahdollisuuden piristää omia biorytmejämme.

Talven pimeimpien ja kylmimpien päivien hyvästely saattaa todella luoda kevyemmän olon niin fyysisesti kuin henkisestikin; tämä liittyy osittain lisääntyneeseen valon määrään, mutta myös luonnolliseen synergiaamme vuodenaikojen kanssa. Kehon puhdistaminen on mielestäni parempi tehdä keväällä, kuin uuden vuoden aikaan, kuten monet sen tekevät. Kevätpuhdistus on kaukana nälkäkuurista. Se on yksinkertainen keino keventää kehon kuormitusta, ja vaikka se on lempeä tapa, se voi olla syvästi ravitseva ja uskokaa tai älkää, myös nautinnollinen. 28 päivää on optimaalinen aika kevätpuhdistukselle, mutta mikä vain yli viikon kestävä puhdistus on parempi kuin ei mitään. Tässä ovat minun ohjeeni puhdistukseen:

  1. Vältä ravintoarvoiltaan tyhjiä ruokia, kuten sokeria, alkoholia ja valkoisia viljatuotteita. Korvaa ne luomulaatuisilla täysjyvätuotteilla (täysjyväriisi, amarantti, tattari, kvinoa) ja luonnollisilla sokereilla (manuka hunaja).
  2. Juo enemmän suodatettua vettä, vähintään 8 lasillista päivässä, mutta ei aterioiden yhteydessä (tämä laimentaa vatsahapot ja ruoansulatus heikkenee). Jos mahdollista, juo vesi lämpimänä käyttämällä puolet kiehuvaa vettä ja puolet kylmää vettä. Tämä edistää lymfanestekiertoa ja siten vähentää myrkkyjen kertymistä ihoon, munuaisiin ja suolistoon.
  3. Aloita päiväsi lasillisella kuumaa vettä, johon on sekoitettu puolikkaan sitruunan mehu tai korkillinen omenaviinietikkaa. Tämä alkalisoi kehoa (tukien siten myrkyllisten jäämien hajoamista ja ehkäisten niistä seuraavaa tulehdusta) ja edistää aineenvaihduntaa.
  4. Kuivaharjaa kehosi joka aamu, ennen kuin astut suihkuun. Harjaa koko keho sydämeen päin kohdistuvin liikkein; jaloista ja käsistä ylöspäin rintaa kohden, päästä alaspäin kohti sydäntä. Älä hankaa ihoa, vaan harjaa hellävaraisesti. Kuivaharjaaminen aktivoi aineenvaihduntaa, verenkiertoa ja nesteiden liikkumista. Jos pidät kylvyistä, voit kylpeä magnesiumhiutaleiden tai Epsom-kylpysuolan kanssa. Varoitan, tämä on todella rentouttavaa!
  5. Lisää keväistä energiaa vähentämällä ruokavaliostasi raskaat juurekset ja siirry kevyempään, korkean vesipitoisuuden omaavaan ravintoon. Valitse sesongin mukaiset vihannekset ja valmista yksinkertaisia ​​kasviskeittoja, salaatteja tai kevyitä wokkeja. Katso satokausi.fi -sivulta lisätietoja siitä, mikä on tällä sesongissa. Nauti iltapäivällä hedelmien tai vihannesten lisäksi kourallinen pähkinöitä tai siemeniä, kuten kurpitsansiemeniä ja manteleita. Illallinen voi olla esimerkiksi herkullisia uunivihanneksia, valitsemaasi kalaa tai luomu siipikarjaa.
  6. Nauti aamiaiseksi lämmin makeuttamaton kauden hedelmä mausteiden kanssa haudutettuna. Kokeile inkivääriä tai kanelia. Lisää pellavansiemenrouhetta ja luomu jogurttia. Jos päivä on lämmin ja aurinkoinen, valmista vihersmoothie marjoista, lehtivihreistä, puolikkaasta avocadosta, manuka hunajasta ja tilkasta kookos- tai mantelimaitoa.
  7. Tuorepuristetut mehut voivat tukea solujen uudistumista. Jos et omista mehupuristinta, mehubaareja on nykyään useissa kauppakeskuksissa ja jopa supermarketeissa. Punajuurella, kaalilla, sellerillä, omenalla, päärynällä, sekä lehtivihreillä kuten parsakaalilla ja pinaatilla on upeita puhdistusominaisuuksia ja ne ovat ravinteikkaita keväällä. Yleensä sitruunan, omenan tai päärynän lisääminen tekee jopa mielenkiintoisimmasta vihannesten sekoituksesta herkullisen. Tavoitteena on juoda vähintään kerran päivässä yksi mehu kun sää on lämmin, tai vihanneskeittoja, jos sää on kylmä ja kostea.
  8. Nauti ulkoilmasta ja tee pitkiä kävelylenkkejä raikkaassa kevätilmassa, nauti D-vitamiinirikkaasta auringonpaisteesta.

 

Kirjoittanut,

Henrietta Norton 

Diplomi ravintoterapeutti (BSc Dip NT), Wild Nutrition sarjan perustaja

 

 

Lue lisää: