6 tapaa parantaa hedelmällisyyttä elintavoilla – Wild Nutrition Finland
6 tapaa parantaa hedelmällisyyttä elintavoilla
 
 
 

6 tapaa parantaa hedelmällisyyttä elintavoilla

 
 

Suunnittelet sitten ensimmäistä raskauttasi, toista lasta, yrität tulla raskaaksi luonnollisin keinon tai hedelmöityshoidon avulla, aika ennen raskautumista antaa sinulle mahdollisuuden arvioida ravitsemustasi ja yleistä elämäntyyliäsi.

Pienet muutokset ruokavaliossasi voivat auttaa sinua optimoimaan omaa hedelmällisyyttäsi. Kirjassani Your Pregnancy Nutrition Guide tarkastelen ruoka- ja elämäntapavalintoja, joita sinä ja kumppanisi voitte tehdä tukeaksenne terveellistä hedelmöitystä. Tässä alla on katsaus joihinkin näihin tekijöihin, jotka on hyvä ottaa huomioon hedelmällisyyttä optimoitaessa.

Hedelmällisyys on kummankin osapuolen summa

Hyvin usein valmistautuminen hedelmällisyyten nähdään vain naisia koskettava aiheena. Viimeisimmän tiedon mukaan Iso-Britanniassa yli puolella pariskunnista, jotka kärsivät hedelmällisyys haasteista, syy näihin haasteisiin johtuukin miesten puolella esiintyvistä ongelmista.

Mikäli sinulla on kumppanisi kanssa toive raskautua, tulee teidän molempien tehdä joitain ruokavaliomuutoksia kolme kuukautta ennen toivottua hedelmöitysajankohtaa. Näiden kuukausien aikana kypsymättömät munasolut, osyytit, kypsyvät niin, että ne ovat valmiita vapautumaan ovulaation aikana. Samassa ajassa uudet siittiösolut kehittyvät ja ovat vuorostaan valmiita siemensyöksyyn. Ravitsevan ruokavalion syöminen tänä aikana vaikuttaa suuresti näiden kahden prosessin laatuun ja tehokkuuteen  ja antaa sinulle entistä paremman mahdollisuuden luoda terveellinen raskaus.

Ruokavalion muutosten tekeminen ja ravinnevarastojen parantaminen voivat myös osaltaan auttaa korjaamaan tekijöitä, jotka saattavat vaikuttaa negatiivisesti raskautumiskykyyn. Tällaisia tekijöitä voivat olla mm. alhainen siittiöiden määrä miehillä tai hormonaalinen epätasapaino kuukautiskierron aikana naisilla. 

Wild Nutritionin tuotevalikoimasta löydät hedelmöitystä tukevat vitamiinit niin naiselle kuin miehellekin. Naisten monipuolinen vitamiini on Food-Grown Fertility formula for Women ja miesten oma on Food-Grown Fertility formulation for Men. Omega-3 rasvahapot on myös hyvä ottaa käyttöön jo varhaisessa vaiheessa tukemaan hedelmöitystä. Pure Strength Omega 3 toimii kummallekin erinomaisesti. 

On tärkeää muistaa, että ravitsemuksen kohentamisen lisäksi myös mielestä huolehtiminen on tärkeää raskautta suunniteltaessa.

Stressi

Stressi tulee monessa eri muodossa. Stressi voi olla työperäistä, mutta stressiä voi aiheuttaa myös tyytymättömyys omaan elämäntilanteeseen sekä liian vähäinen tai liiallinen liikunta. Mikä tahansa stressin syy on, näiden ravitsemusneuvojen noudattaminen voi parantaa kehoasi vastaanottamaan erilaisia stressitekijöitä ja palautumaan niistä. 

Kun olet stressaantunut, kehosi menee taistele tai pakene- tilaan. Tämä puolestaan laukaisee stressihormonien kortisolin ja adrenaliinin vapautumisen kehoon. Nämä hormonit vaikuttavat muun muassa ruuansulatukseen, verenpaineeseen, verenkiertoon ja aivojen toimintaan. Ajan myötä vaikutus leviää myös muihin terveyden osa-alueisiin, kuten hormonitasapainoon ja ravintoainepitoisuuksiin kehossa. 

Opettele sinulle sopivin tapa rentoutua ja päästää irti stressistä. Voit esimerkiksi joogata, käydä hieronnassa, meditoida tai tehdä pieniä muutoksia päivittäisiin rutiineihisi, kuten lyhyt kävely ulkoilmassa lounaan jälkeen. Varmista myös, että menet ajoissa nukkumaan. Nämä keinot ovat erityisen hyödyllisiä hedelmällisyysmatkallasi, mutta myös raskauden ja vanhemmuuden aikana.

Ashwagandha on hyvä yrtti käytettäväksi raskauden suunnittelussa. Sen on kliinisesti osoitettu tukevan henkistä hyvinvointia sekä vähentävän lisääntyneen ahdistuksen ja stressin oireita.

Kofeiini

Kofeiinilla, etenkin kahvin muodossa, on osoitettu olevan suora vaikutus joiden miesten ja naisten hedelmällisyyteen. Isossa-Britanniassa hallituksen antamissa virallisissa suosituksissa on ohjeistettu turvalliseksi kofeiinin saantimääräksi 200 mg päivässä (vastaa kahta kuppia suodatinkahvia). Samaan aikaan tutkimukset ovat osoittaneet, että jo yksikin kuppi kahvia voi vähentää hedelmällisyyttä ja kasvattaa keskenmenon riskiä jopa 50 prosentilla. Kofeiinin on havaittu vaikuttavan haitallisesti myös siittiöiden määrään ja niiden liikkuvuuteen sekä lisäävän siittiöiden rakenteellisia poikkeavuuksia.

Kahvin lisäksi kofeiinia löytyy myös teestä ja osasta virvoitusjuomia. Teobromiini, jota on suklaassa, on yksi tutkimuksen alla olevista aineista joiden mahdollisia haittavaikutuksia tutkitaan parhaillaan. Raskautumistoiveen kohdalla suosittelen sinulle ja kumppanillesi kofeiinipitoisten juomien kulutuksen vähentämistä, mukaan lukien kahvi, kolajuomat, suklaa ja tee. Satunnaista kupillista kahvia tai teetä lukuun ottamatta. 

Alkoholi

Alkoholi voi vaikuttaa sekä miesten että naisten hedelmällisyyteen. British Medical Journal kertoi, että naiset, jotka kuluttivat vähemmän kuin 5 alkoholiannosta viikossa, tulivat kaksi kertaa todennäköisemmin raskaaksi 6 kuukauden aikana kuin ne naiset, jotka joivat enemmän kuin 5 alkoholiannosta. Ison-Britannian elintarviketurvallisuusviraston (FSA) nykyisissä suosituksissa ehdotetaan alkoholin käytön rajoittamista kokonaan raskautta edeltävänä aikajaksona. Mikäli henkilö kuitenkin päättää kuluttaa alkoholia on enimmäissuositus korkeintaan 1–2 alkoholiannosta viikossa.

Miehillä alkoholi voi vaikuttaa siittiöiden määrään, niiden liikkuvuuteen ja laatuun. Itse suosittelen, että alkoholiannoksia olisi vähemmän kuin kuusi viikossa. Lisäksi alkoholi voi vaikuttaa miesten hormonitasapainoon ja vähentää ravintoainevarastoja  hedelmällisyyden kannalta tärkeimpien mineraalien, kuten sinkin, kohdalla.

Toisinaan ihana lasillinen viiniä voi olla osa tasapainoista elämäntapaa - kun juhlistat esimerkiksi erityistä juhlapäivää. Minun neuvoni on, että käytä alkoholia tiedostaen. Kunnioita edellä mainittua tutkimustyötä. Jos kuitenkin käytät alholia älä juo sitä ikinä tyhjään vatsaan. Tällä voi olla haitallinen vaikutus siihen, kuinka kehosi reagoi alkoholiin ja ennen kaikkea kuinka hyvin kehosi metaboloi alkoholia.

Ympäristötekijät 

On osoitettu, että altistuminen ympäristössä oleville torjunta-aineille ja muovien myrkyille vaikuttaa hormonitasapainoon ja siittiöiden tuotantoon. Pääsyyllinen näihin häiriötiloihin on ksenoestrogeeneiksi kutsuttu kemikaaliryhmä. Tämän ryhmän rakenne on samanlainen kuin luonnollisen estrogeenin, joka vaikuttaa hormonien epätasapainotiloihin. Altistumista näille ympäristötekijöille on hyvä vähentää jo raskautta suunniteltaessa. Yksi parhaista tavoista vähentää altistumista on suosia luomutuotteita. Erityisesti viljatuotteiden sekä niiden hedelmien ja vihanneksien osalta, joita et kuori, kuten marjat ja parsakaali. Suosi luomua myös liha- ja maitotuotteissa. 

Myrkylliset metallit, kuten elohopea ja lyijy, voivat myös vaikuttaa sekä miesten että naisten hedelmällisyyteen. Niitä löytyy torjunta-aineista, rasvaisista kaloista (paljon syötynä) ja pienissä määrin hampaiden amalgaamipaikoista. Lisäksi altistuminen savukkeista löytyville kemikaaleille ja myrkyllisille metalleille on osoitettu vaikuttavan negatiivisesti sikiön normaaliin kehitykseen. Tämä onkin ihanteellinen aika löytää tarvitsemasi tuki tupakoinnin lopettamiseksi sekä itsellesi että kumppanillesi. 

Erilaiset lääkitykset voivat myös vaikuttaa ravintoainetasoihin. Esimerkiksi metformiini, tyypin 2 diabeetikoille annettava lääke, voi vähentää B12-vitamiinin varastoja. Ehkäisypilleri voi vähentää B6-vitamiinia ja hyviä bakteereita suolistossa. Korkean kolesteroliin käytettävät statiinilääkkeet vähentävät koentsyymi Q10 -varastoja.

Maksan terveys: meidän konehuone

Hedelmällisyyteen tarvittava hormonitasapaino riippuu myös maksan hyvästä toiminnasta. Maksan päivittäisiin tehtäviin kuuluu puhdistaa kehosta erilaisia aineita, kuten kofeiinia ja ympäristömyrkkyjä. Sen lisäksi maksa muuttaa kemiallisesti ylimääräisiä ja kehon käyttämiä hormoneja. Jos nämä prosessit eivät pääse tapahtumaan  maksassa normaalisti ja tehokkaasti, voi siitä seurata hormonaalinen epätasapainotila. Tämä epätasapainotila vaikuttaa osaltaan hedelmällisyyteen ja muihin mahdollisiin terveysongelmiin, kuten endometrioosiin, akneen, PMS oireisiin ja munasarjojen monirakkulaoireyhtymä (PCOS). Monien klinikalla työskentelevien asiakkaiden kanssa käytän Total Cleanse -ohjelmaa, joka on lempeä mutta tehokas maksan puhdistusohjelma.

Uskon koko sydämestäni, että suhde vauvaasi alkaa jo ennen raskautta. Sijoittaminen omaan terveyteen ja siitä huolehtimiseen ennen raskautta antaa tulevalle vauvalle ihanteelliset olosuhteet kasvaa  jo raskauden ensimmäisestä päivästä lähtien. Näistä asioista huolehtiminen on myös sinun mahdollisuutesi rakentaa vankka ravintoainevarasto, joka auttaa sinua raskautesi aikana. Samalla minimoit osaltasi yleisiä raskausajan vaivoja. Voit tehdä raskaudestasi mahdollisimman nautittavan ja kukoistavan matkan.

Kirjoittanut,

Henrietta Norton 

Diplomi ravintoterapeutti (BSc Dip NT), Wild Nutrition sarjan perustaja