5 ashwagandhan terveyshyötyä – Wild Nutrition Finland
5 ashwagandhan terveyshyötyä
 
 
 

5 ashwagandhan terveyshyötyä

 
 

Aswagandha, joka tunnetaan myös nimellä 'Withania Somnifera', on aluperin ollut käytössä perinteisessä intialaisessa lääketieteessä Ayurvedassa. Tämä yrtti on kasvattanut viime aikoina suosiotaan myös länsimaissa. Ashwagandha on tunnettu nimenomaan sen stressiä helpottavista ominaisuuksista. Sen lisäksi sen on huomattu lisäävän rauhan sekä onnen tunnetta. Tämän voimakkaan yrtin ympärille kootaan koko ajan lisää todisteita ja tutkimusta, joissa on havaittu vaikuttava määrä erilaisia terveydellisiä hyötyjä.

Ashwagandha on adaptogeeninen, joka tarkoittaa sitä, että se voi mukautua kehosi tarpeisiin tasapainottamalla hormoneita sekä immuunipuolustukseen erikoistuneita soluja. Näin se luon kehoon vakautta, tukien samalla immuunijärjestelmää. Alla on listattu viisi tärkeintä terveydellistä hyötyä, joita aswagandhasta voi saada:

1. Tukee lisämunuaisia, vähentää stressiä ja ahdistusta 

Ashwagandhan on osoitettu tukevan lisämunuaisia normalisoimalla kortisolitasoja. Näin saadaan käännettyä korkean (tai liian matalan) kortisolihormonin tuottamia negatiivisia vaikutuksia kehossa. Tämä on erityisen tärkeää, sillä pitkään jatkunut stressi voi olla haitallista terveydellemme. Lisämunuaisen toiminta on linkitetty myös kilpirauhasen toimintaan. Kun ashwagandha tukee lisämunuaisia, sillä on epäsuora vaikutus myös kilpirauhasen toiminnan ylläpitoon. Aiemmat tutkimukset osoittivat ashwagandhan kyvyn vaikuttaa positiivisesti kilpirauhasen toimintaan, stimuloimalla kilpirauhashormonin toimintaa. Food-Grown® KSM-66 Ashwagandha Plus tuotteessa on 500 mg luomulaatuista ashwagandha-juurta. Tuotteessa on mukana myös Food-Grown®-magnesiumia tukemassa kehon sietokykyä fysiologisiin ja psykologisiin rasituksiin. 

2. Lisää energisyyttä, staminaa sekä kestävyyttä 

Aswagandhalla näyttää olevan myös merkittävä vaikutus urheilijoiden suorituksiin. Sen käyttö on kohentanut sydämen sekä keuhkojen toimintakapasiteettiä, nostaen samalla energiatasoja. Edellä mainitut seikat ovat hyödyllisiä paitsi liikunnan kannalta, myös ihmisille, jotka kamppailevat matalien energiatasojen kanssa sekä niille, joilla on uupumukseen viittaavia oireita.

3. Tasapainottaa verensokeria

Ashwagandha näyttää tasapainottavan verensokeritasoja.  Se laskee verensokeria, kun tasot ovat liian korkea ja puolestaan nostaa niitä, mikäli tasot ovat liian matalat. Tämä on yksi esimerkki siitä miten yrtin adaptogeeninen vaikutus toimii kehossa. Otettaessa huomioon aiempi näyttö verensokeripitoisuuksien vaikutuksesta esimerkiksi masennukseen ja dementiaan, voi tällä yrtillä olla huomattava vaikutus terveyteen.

4. Taistelee neurodegeneratiivisia sairauksia vastaan

Neurodegeneratiiviset sairaudet rappeuttavat ihmisaivojen neuroneja. Ashwagandhan vaikuttavat aineet, nimeltään withanamidit, ovat osoittaneet suojaavia vaikutuksia B-amyloidi-indusoituja plakkeja vastaan ​​Alzheimerin taudissa. Tämän uskotaan johtuvan ashwagandhassa olevista luonnollisista antioksidanteista, jotka saalistavat vapaita radikaaleja estäen soluvaurioita. Tutkimukset osoittavat myös lupaavia tuloksia ashwagandhan suojaavista vaikutuksista Parkinsonin tautia vastaan.

5. Tehostaa immuunijärjestelmää ja vähentää tulehdusta

Aswaganhda on myös osoittanut erinomaisia ​​immuunijärjestelmää tehostavia vaikutuksia. Sen on osoitettu edistävän tulehdusta vähentävien sekä tauteja torjuvien immuunipuolustuksen solujen toimintaa, jotka puolestaan auttavat torjumaan sairauksia.  Ashwagandhalla on myös voimakkaita tulehduksenvastaisia ominaisuuksia ja se onkin erittäin hyödyllinen kivuliaissa tiloissa, kuten niveltulehduksissa. Ashwagandha myötävaikuttaa myös punasolujen määrään, sillä se sisältää runsaasti rautaa. 

 

Kirjoittanut,

Henrietta Norton 

Diplomi ravintoterapeutti (BSc Dip NT), Wild Nutrition sarjan perustaja